Kultúr Krimó

A művészet mindenhol ott van

Kultúr Atlasz - Csóka Anita operaénekes, énektanár

logo.png

Legújabb 12 részes interjúsorozatunk során hónapról hónapra olyan emberekkel fogunk elbeszélgetni, akik a kultúra, az alkotás, és az önkifejezés legkülönbözőbb pontjain állnak. Célunk, hogy más-más szemszögekből megismerjünk olyan látótereket, önkifejezési eszközöket, vagy gondolkodásmódokat, amelyek értékteremtőek. A második évadban oktatókkal, mesterekkel, tanítókkal beszélgettünk, akik a korábbi évek során megszerzett tudás átadására, a jövő generáció kiépítésével foglalkoznak.

Hogyan lesz valakiből operaénekes? Mi motiválja a pályája során? Vajon mozoghat az ember egyszerre mind a könnyűzenei mind az operaénekesi világban? Többek közök ezekre a kérdésekre keressük a választ Csóka Anita operaénekessel, zenetanárral. 

_mg_3132.jpg

Hogyan lettél operaénekes?

Egyáltalán nem akartam operaénekes lenni, ez a terület egyáltalán nem is érdekelt. Én hegedűművésznek készültem leginkább apukám miatt, de én mindig is énekes akartam lenni. Nagyon szerettem zenekarban játszani, de szólistának kevésnek éreztem magam. Valahol mindig is popsztár akartam lenni! Arra vágytam, hogy egy tehetségkutatóban felfedezzenek, és én is olyan menő legyek, mint azok, akiket akkoriban a tvben láttam. El is kezdtem a konzervatóriumban a hegedülés mellett magánéneket tanulni, és az akkori tanárom, Barna Júlia mondta, hogy ezzel a hanggal többet is lehetne kezdeni, miért nem megyek el a komolyzene irányába? Először annyira nem tetszett az ötlet, de Júlia zseniális tanár. Tudni kell, hogy ő nem csak a komoly zenében, de a könnyűzenei életben is otthon van, és szinte észrevétlenül tudtunk átfolyni az egyik műfajből a másikba. Gerschwin Porgy és Bess című operájának Summertime áriájával ismertetett meg, amit egészen addig jazz standardként azonosítottam. Ekkor tört meg az a bizonyos jég! Egyre jobban megszerettem az opera műfaját! Ő az, aki igazán elindított ezen a vonalon, és hozzá a mai napig fordulhatok visszajelzésért, tanácsért, vagy segítségért.

_mg_3219.jpg

Milyen tanácsokat ad?

Leginkább tanításbeli tanácsokért fordulok hozzá, hisz neki köszönhetem jelenlegi tanári állásomat is, ugyanis ő ajánlott! Nagyon hálás vagyok érte neki ezért is, és egy nagy álom vált ezzel valóra! De nem csak ő segít, hanem Adrián Judit is, aki a konzervatórium utolsó három évében volt a tanárom, de ma is a mesterem. Senki sem hallja magát kívülről, így az embernek élete végéig kell egy kontroll. Ő vele készülök fel az előadásaimra, versenyekre, ő segít a véleményével és mondja el, ha javítani kell valamin. Sokszor van úgy, hogy én belül úgy érzem, hogy ez már jó lesz, de ő külső hallgatóként rá tud világítani azokra a pontokra, amiken még dolgozni kell. Ezt nevezzük szakmai nyelven szöszölésnek! Tehát az éneklésben mindenképpen kell egy külső fül.

Te az éneklés mellett oktatással is foglalkozol. Tanárnak vagy énekesnek lenni nehezebb?

Azt hiszem sokkal könnyebb tanárnak lenni, mint énekes előadóművésznek. Mint minden szakmában az elméleti része a dolgoknak sokkal egyszerűbb és mondhatni evidensebb. Gyakorlatban ezt megvalósítani már sokkal nehezebb. A tanítás nagy felelősséggel jár, hiszen egy tanár vagy segíteni tud jó úton elindulni valakinek, vagy elviheti őt akár az erdőbe is. Sajnos mind a két esetre láttunk és hallottunk már példákat. Én rendszeresen konzultálok korábbi mestereimmel, minden nehezebb „páciens” esetén. Mindenki máshogyan tudja elmondani ugyan azt a dolgot, és én mindig arra törekszem, hogy a lehető legnagyobb és legszínesebb eszköztárral rendelkezzem.

_mg_3246.jpg

Mind operaénekesi, mind könnyű zenei oktatással is foglalkozol. Milyen célokkal érkeznek meg hozzád?

Ez nagyon érdekes, mert általában engem könnyűzenészek keresnek meg. A klasszikus és a populáris éneklés alapjai teljesen ugyanazok, csak egy bizonyos szint után válnak ketté. Jelenleg a Nemes Nagy Ágnes Szakgimnáziumban színész palántákat képzek, de még az első tanítványom is színházi emberke volt, ha jól emlékszem táncos. Az akkori tanárom, Barna Júlia arra kért, hogy segítsek neki felkészülni egy németországi meghallgatásra. Nagyon tiltakoztam, egyáltalán nem akartam tanítani! De olyan nagy bizalmat adott nekem, és lelkesített, hogy végül elválltam a feladatot. Egy musical színházba felvételizett, és a felkészülésben párszor hozzám is ellátogatott Júlia mellett. Végül felvették, és ez adott számomra egy hatalmas lökést és elköteleződést a tanítás irányába. A tanítványaim nagy része ma is az a kategória, akik nem rendelkeznek semmiféle zenei előképzettséggel. Legfőképp olyan emberek jöttek hozzám magán úton is, akiknek a céljuk az volt, hogy a karaoke bárban ne égjenek le. Ez nekem is könnyebbséget jelentett akkor, hisz nem volt rajtam akkora nyomás, és nekem is kiváló terepet nyújtott a tanítás gyakorlásához. Akkoriban sokszor belefutottam abba, hogy nem tudtam bizonyos kérdésekre válaszolni. Ez nem azért volt, mert nem értettem hozzá, hanem egyszerűen teljesen természetes volt számomra az adott kérdéskör. Például nekem mindig evidens volt, hogy mi az a kvintkör. Nem gondolkodtam soha azon, hogy miért ez a neve. Még óvodában ismerkedtem meg ezzel a szóval. A székről sem kérdeztem meg annak idején miért hívják széknek. Ez a neve és kész. Aztán rá kellett jönnöm, azért ez nem mindenkinek ilyen egyértelmű. Ezért bevetettem magamat újra a szakkönyvekbe, ám ezúttal laikus szemmel próbáltam olvasni és értelmezni a dolgokat. Így később teljes biztonsággal tudtam a diákjaim elé állni. Most már sokszor egy arcrezzenésből megérzem az adott témával kapcsolatos bizonytalanságaikat, és szinte a kérdést megelőzve válaszolok, megerősítést adok. Ez nagy biztonságot tud nekik adni.

Mindig elmondom, hogy nálam nincs rossz kérdés. Sőt, kötelező nálam kérdezni, no meg persze hibázni is, hisz a hibáinkat kijavítva fejlődhetünk. Ha valaki bátran hibázik és felvállalja, akkor azon el lehet kezdeni dolgozni úgy, hogy a következő lépésnél már is sikerélménye van. Ami után persze sokkal lelkesebb lesz a tanuló! Nekem nagyon fontos, hogy aki hozzám kerül, az ne érezze muszájnak a dolgot. Nem mindenkiből lesz énekes, és nem mindenkiből lesz énekes színész, de nagyon fontos, hogy amit csinál azt lelkesedéssel és élvezettel csinálja, mert különben nincs értelme az egésznek.

_mg_3177.jpg

Tanárként, vagy énekesként gondolsz magadra szívesebben?

Ez egy olyan kérdés, hogy melyik gyerekedet szereted jobban. Az, hogy én a színpadon állok, és a közönséget szolgálom, az ad nekem igazi erőt, olyankor érzem igazán, hogy otthon vagyok. A tanítást pedig egy küldetésnek, többnek érzem magam általa.

Mire törekszel tanárként?

Az én tanárom ki tudta hozni a maximumot mindenkiből és én is erre törekszem. Bár énekelni szerintem mindenki tud, az hogy szépen vagy kevésbé szépen, hamisan vagy tisztán az már más kérdés. Úgy gondolom, hogy mindenkit meg lehet tanítani, énekelni valamilyen szinten.

Hol láthatunk legközelebb, mik a terveid a jövőre nézve?

Nemrég minden tanítványom sikerrel levizsgázott, sőt a visszajelzések is megerősítettek abban, hogy mindenki nagyon sokat fejlődött. A jövőben is szeretném, ha a diákjaim hasonló sikereket könyvelhetnének el. A kedves nézők pedig legközelebb július 2-án hallhatnak Harmat Dénes: Magnificatjának szoprán szólistájaként, ami egy ősbemutató lesz, majd július 30.-án Rossini: Sevillai borbély című operájának Berta szerepében. Szeptembertől az új társulatunkkal – Sightsingers Társulat - fogjuk folytatni a sorozatunkat, melynek bemutatója június 19-én telt ház előtt zajlott. Nagy sikerű volt és a visszajelzések is nagyon szívet melengetőek voltak!

További információk:


Csóka Anita honlapja:
www.anitacsoka.com


Csóka Anita társulatának honlapja:

www.sightsingers.com

Videók

tovabbi.png

fb0.png

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkrimo.blog.hu/api/trackback/id/tr8912513907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

youtubelogo.png

Utolsó kommentek

Partnereink:

 

856-muveszetek-volgye-fesztival-kapolcson.png

207623_209851432376755_4525779_n.jpg

12719266_936268563088734_8598715003283575226_o.jpg

 

jatsz_ma_final_1080.png

Blog ajánló:

 pagebox3_0.png

 

 

 

süti beállítások módosítása