Kultúr Krimó

A művészet mindenhol ott van

Térdinamikai szürrealizmus a Műcsarnokban - Schöffer retrospektív

Nicolas Schöffer munkássága hihetetlen: a mérnöki pontossággal felépített szobrok, amelyeket sokszor fény- és hangjátékkal elegyített, már az első pillanattól kezdve magába szippantják az embert. 2015. október 30. és 2016. január 31.-e között először és utoljára tekinthető meg a Műcsarnokban a kiállítás. Következő cikkünkben áttekintjük a művész pályáját, munkásságát, majd beszámolunk a kiállításon szerzett tapasztalatainkról.

img_5656.JPG

Nicolas Schöffer, születési nevén Schöffer Miklós, Kalocsán látta meg a napvilágot 1912. szeptember 6.-án. Apja jogász volt, anyja pedig hegedűművésznő. Szülei tanácsára beiratkozott a jogi egyetemre, amely saját bevallása szerint meghatározta későbbi művészetét és gondolkodásmódját. 

nschoffer-portrait.jpg

 „Életem legdöntőbb stúdiuma volt a jog… A jogi tanulmányok kifejlesztették bennem azt az összetett és építő jellegű észjárást, mely nélkül a legkomplexebb és legkonstruáltabb munka, a művészet sem művelhető.”  Nicolas Schöffer

A jogi egyetem azonban nem elégítette ki művészet iránti érdeklődését: 1936-ban Párizsba utazott, ahol beiratkozott Nemzeti Képzőművészeti Főiskolára. Kezdetekben a festészetben próbálta kifejezni önmagát. Akkoriban alapvetően szürrealisztikus és absztrakt képeket készített. 1947-ben már megjelenik festményeiben későbbi munkáinak a magja: a térdinamizmus.

img_5804.JPG

Norbert Wiener  - Cybernétique et Sociétének könyve elolvasása után, fordulat következett a művészetében. Addigi műveit a padlásán egy ládába zárta, majd egészen haláláig (amikor is újra elővette azokat) elveszettnek nyilvánította képeit. Ezzel a drasztikus lépéssel vágta el magát eddigi munkásságától és kezdett bele valami új, és teljesen elképesztő megalkotásába....

img_5663.JPGSchöffer meggyőződése volt, hogy a tudományt alkalmazni kell a művészetben és folyamatosan megújuló változó alkotásokat kell létrehozni. A könyv elolvasása után egyből nekilátott a szobrok megalkotásának. A térdinamika, a fényjáték, a precizitás, a változékonyság és a tudomány kohéziója által addig még soha nem látott mesterművek születtek meg a kezei alatt. Egyes alkotásait gyakran ismétlődő fény villanások kísérték, de figyelme nem kerülte el a részleteket sem: hogy a nagyérdemű között ne okozzon epilepsziás rohamot, előzetesen orvosokkal egyeztetett.

img_5653.JPG
A szobrok megalkotásakor különböző fémeket, tükröket használt legfőképp. Későbbi időszakában már programozott gépeket is készített, hogy létrehozzon olyan műveket, amelyek működés közben nem ismétlik önmagukat. Az a fajta hipermodernizmus által, amelyet a tudománnyal és kreativitásával ötvözött, örökre beírta magát a művészettörténetbe.

img_5794_1.JPG

A fantasztikus kiállítást a művész özvegye közreműködésével hozták létre. Legfőképp Schöffer egykori műtermében álló kibernetikus szobrokat láthatjuk, de pár képe is helyet kapott a termekben. Remek érzékkel lettek felállítva az egyes kiállítási tárgyak, megfelelő az íve a kiállításnak.

Garantálom, hogy a látogatók minimum kétszer végig fognak menni a bemutató termeken, hisz a műtárgyakkal való első találkozást kisebb katarzisként élheti meg először az ember. A kezdeti értetlenséget lassan felváltja a kíváncsiság majd az ámulat. Ami nagyon fontos: nyitott elmével érkezzünk a kiállításra. Ha elég befogadóak vagyunk, remek kaland vár ránk a kibernetikai szobrok játszóterén. 

img_59432.JPG

Tudtad-e?
Nicolas Schöffer műveit gyakran kombinálta zenével, sőt táncosokkal is. 1973-ban Pierre Henry zenéjével Carolyn Carlson és Emery Hermans táncosok közreműködésével megalkotta a Kyldex című előadást. A kinetikus kísérleti előadást hamburgi Operában játszották nagy sikerrel. 

Legnagyobb örömünkre megtekinthettünk egy igen egyedi előadást Spala Korinna táncművésztől. A szobrokra reflektáló mozdulatsorokban keveredett a balett, a jóga valamint a "Schöfferi érzés" elemei. Két termen átívelő előadás során Spala Korinna nem csak, hogy megelevenítette Schöffer által vizionált régebbi színpadi előadásokat, de a kortárs táncelemekkel hozzá is adott az értékéhez. Kíváncsi még többre az előadásból, vagy a kiállításból? Kattintson galériánkra!

További képekhez kattintson a fenti galériára!

Fotó: Ságodi Szabolcs

***

További információk:

Nicolas Schöffer

Műcsarnok - Nicolas Schöffer Retrospektiv
Schöffer gyüjtemény - Kalocsa

Spala Korinna
Táncművész, főiskolai adjunktus

Zempléni Múzsa - Interjú

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkrimo.blog.hu/api/trackback/id/tr588084112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

youtubelogo.png

Utolsó kommentek

Partnereink:

 

856-muveszetek-volgye-fesztival-kapolcson.png

207623_209851432376755_4525779_n.jpg

12719266_936268563088734_8598715003283575226_o.jpg

 

jatsz_ma_final_1080.png

Blog ajánló:

 pagebox3_0.png

 

 

 

süti beállítások módosítása