Kultúr Krimó

Kultúra, csak lazán!

Kultúr Atlasz - Fodor Fanni drámainstruktor

logo.png

Legújabb 12 részes interjúsorozatunk során hónapról hónapra olyan emberekkel fogunk elbeszélgetni, akik a kultúra, az alkotás, és az önkifejezés legkülönbözőbb pontjain állnak. Célunk, hogy más-más szemszögekből megismerjünk olyan látótereket, önkifejezési eszközöket, vagy gondolkodásmódokat, amelyek értékteremtőek. Alanyaink inkább feltörekvő vagy nem a nagy közönség előtt munkálkodó emberek, akik hiteles szemszögből tudják bemutatni munkásságukat, gondolataikat, életútjukat.

A színház és a színművészet egyidős az emberiséggel, és sokan nem is gondolnánk mennyi ágazata van. Interjúsorozatunk kilencedik állomásán Fodor Fannival beszélgettünk, aki jelenleg harmadéves a Színház és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor szakán.

_mg_7468.jpg

Tudnál pár szót mesélni magadról?

Jelenleg a Színház és Filmművészeti Egyetemen tanulok, harmadéves vagyok a drámainstruktor szak, drámajátékos szakirányán. Előtte az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumba jártam, ami jelentősen meghatározta a későbbi pályámat. Mindig is érdekelt a színház és a színészet, szerettem játszani, írni, ezért is jelentkeztem erre az egyetemre. Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, hogy ide kerültem, hisz sokat formálódott a gondolkodásom, teljesen másképp látom, mit is lehet a színházzal elérni.

Kifejtenéd bővebben, mi is az a drámainstruktor?

Ez alapvetően egy nem létező szó, de a jelentése legjobban a színházi nevelési szakember kifejezéshez köthető. A képzés gyakorlati és elméleti, színházi nevelést és drámapedagógiát tanulunk. Szoktak úgy fogalmazni, hogy ez egyfajta híd az előadás és a közönség között.  Arra törekszünk, hogy ne csak arról szóljon a színház, hogy az ember beül egy darabra, majd miután vége van, hazamegy és eldönti jó volt-e vagy sem. Ennél sokkal mélyebb folyamatokat is el lehet érni. A színházi nevelésnek több ága és számos definíciója van, nehéz meghatározni a pontos határait. Vannak olyan programok, amelyek bevonják a nézőket a darabba, és vannak olyanok is, amelyek segítenek felkészülni az előadásra, vagy éppen utólag megérteni azt. Ilyeneket mi is csináltunk, előkészítő és feldolgozó foglalkozásokat készítettünk az egyetemen futó előadásokhoz. Mindegyik programnak az a lényege, hogy mozgósítsuk a közönséget, és arra sarkaljuk őket, hogy gondolkodjanak és ne csak nézői, hanem alkotó résztvevői legyenek a színházi eseménynek. Nagyon fontos, hogy ne csak az legyen, hogy fent a magasban vannak a szép színészek, akik művészetet alkotnak, hanem a „hétköznapi ember” is részese legyen ennek a folyamatnak. 

_mg_7587.jpg

Ez egy újabb irányzat itthon?

Külföldön már elég gyakori, azonban mindenhol más irányzat az uralkodó. A színházpedagógia Németországból átvett kifejezés, melynek itthoni képviselői az Örkény István Színház IRAM műhelye és a Katona József Színház Behívó programja. Ők adott előadás témáihoz kapcsolódva készítenek foglalkozásokat vagy beszélgetéseket, valamint egyéb programjaik is vannak. A színházi nevelés legnagyobb Magyarországi képviselői a Kerekasztal és a Káva ők már húsz éve foglalkoznak TIE (komplex színházi nevelési) előadások készítésével. Az egyetem előtt én sem ismertem annyira színházi nevelés ágazatait, nincsenek benne annyira a köztudatban, de egyre több színház és társulat kezd nyitni ebbe az irányba. (bővebb információ: http://www.szinhazineveles.hu/)

Miben hasznos, mit ad a közönségnek vagy akár a színészeknek?

Szerintem a közönségnek ad egyfajta kapaszkodót az előadás megértéséhez, hogy tudjanak róla gondolkodni is, a szórakozás mellett. Valamint közvetlen véleménynyilvánításra ad teret, ami nagy szó, hisz szerintem nem annyira jellemző, hogy egy-egy előadás után a család átbeszéli a darab okozta hatásokat és érzelmeket. Nagyon fontos, hogy a színházban akár helyben is interakcióba lehet lépni és közösen gondolkodni az adott kérdésről, és ezáltal rájöhet az ember, hogy talán az adott téma őt is érinti.

_mg_7583.jpg

Milyen kihívásokkal szembesülsz?                             

Mivel még egyetemista vagyok, a legnagyobb kihívás az, hogy minél több dolgot megtanuljak. Mindig, amikor megismerek valami újat, száz másik lehetőség tárul elém, és még többet szeretnék tanulni. Továbbá a színház világára alapvetően jellemző, hogy sokan vagyunk, de kevés a tér ahol meg tudunk nyilvánulni. A legnagyobb kihívás, hogy megtaláljam, mi az, ami engem legjobban érdekel, és azt jól tudjam csinálni.

Milyen lehetőségeid vannak a jövőre nézve?

Ez a kérdés most kifejezettem foglalkoztat, hiszen idén fogunk végezni. Az első félévben az Örkény István Színházban leszek szakmai gyakorlaton, örülök, hogy bekapcsolódhatok az ott folyó munkába és tanulhatok az ottaniaktól, mert szeretem a színház előadásait, programjait. Felmerült, hogy ha végzünk az egyetemen, az osztállyal folytatjuk a közös munkát és létrehozunk egy társulatot. El lehet menni más társulatokhoz is, és színházakba, vagy akár tanulhatok is tovább, ebben vagy más témában. Mindig is a színészet volt az álmom, amit még mindig nem engedtem el, szeretném a mostani tanulmányaimmal összekötni. Most nagy kihívást jelent, hogy eldöntsem, mivel is akarok foglalkozni később, milyen irányba induljak tovább.

_mg_7614.jpg

Itt a Művészetek Völgyében több programotok is van.

Most vagyunk először itt az egyetemmel, és bevallom pár rövidebb látogatástól eltekintve, nekem is ez az első alkalmam. A SzínMűVeletek műhely programjai közül a SzínPalinta fiataloknak szóló és a SzínPro felnőttek szóló drámajátékos foglalkozásokat hoztuk el, valamint vannak tematikus drámajátékos foglalkozásaink kisebbeknek. Emellett az egyetem hozott még darabokat is, legfőképp monodrámákat. Több fesztiválon is jelen vagyunk, mindenhová a saját magunk által kialakított programokkal megyünk.

Mik a visszajelzések?

Eddig elég pozitívak a tapasztalataim szerint. Gyerekfoglalkozást már korábban is csináltunk (előadásokhoz tartozó foglalkozást osztályoknak, dramatikus játszóházat gyerekeknek) most emiatt is éreztük talán, hogy az biztosabb. Szerencsére a felnőttek is hasznosnak vélték a programokat, és hihetetlen lelkesedéssel vettek részt rajtuk.  Fontosak a visszajelzések, mert ez alapján tudjuk meg, hogy mire van igény. A színházak éjszakáján szerveztünk egy egész napos impro maratont, melyen nagyon sokan vettek részt és a visszajelzések alapján azt éreztük, hogy a drámajátékos foglalkozásokra igény van a felnőttek részéről is. Így jött létre a jövőre induló SzínPro programunk, mely kifejezetten 18 év felettieknek szóló drámajátékos foglalkozássorozat.

_mg_7544.jpg

Hogyan látod Magyarországon, hogy áll a színház?

Nehéz. Változó a színház népszerűsége, más a kőszínházak és a függetlenek helyzete, de nem mondanám, hogy leágazóban van a szakma. Szerintem el lehet érni a nézőket, a kérdés az, hogy mi a keret, ami erre meg van teremtve. Sajnos nem könnyű egy társulatot fenntartani, jó pár megszűnt, ami azért minőséget képviselt, de még mindig nagyon sok jó színház és társulat működik az országban. Jó lenne, ha a színház a mindennapi életünk részévé válna, és még többen járnának színházba.

Mit szeretsz a legjobban, ebben az egészben?

Nehéz kérdés! Mindig is szerettem a tapasztalás élményét. Az egyetemen olyan emberekkel találkozhatok, akiktől nagyon sokat lehet tanulni. Nem tudom pontosan megfogalmazni miért, de nagyon szeretem a színházat, hisz rengeteg lehetőség rejlik benne. Nagyon érdekelnek az emberek, szeretek csoportban dolgozni, közösen gondolkodni, alkotni, játszani. Érdekel, hogy mi az, ami megfogja az embereket és mi az, ami nem, a szakdolgozatom is erről szól; a felnőtt néző előadásokba való bevonódását tanulmányozom. Nagyon szeretem, ha a színház minél közelebb van a nézőkhöz.

_mg_7594.jpg

Mik a személyes kedvenceid darabban?

Mostanában nagyon megmozgat az a fajta színház, ami olyan, mint a valóság, számomra ilyenek Kárpáti Péter és Fekete Ádám előadásai. A StereoAkt munkásságát is izgalmasnak tartom, meghatározó volt számomra a Promenád c. előadásuk. Emellett szeretem a K2 társulat előadásait, valamint ajánlani tudom az Ódry színpad produkcióit. És még sorolhatnám, mert mindenféle színházat szeretek.

Ha szeretne valaki bevonódni az interaktív színházi életbe bekapcsolódni, miket ajánlanál?

Ajánlom a korábban említett Káva és Kerekasztal előadásait, amelyek legfőképp ifjúságiak, de vannak, felnőtteknek szólok is és fontos megemlíteni az Örkény István színház IRAM műhelyét. Valamint a Színház és Filmművészeti Egyetemen a SzínMűVeletek, osztályunk műhelyének foglalkozásait, melyek idén számos új programmal bővülnek. Ha valakit érdekel, mit csinálunk, megtalál minket a neten SzínMűVeletek néven! 

További információk:

SzínMűVeletek facebook

 fb0.png

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkrimo.blog.hu/api/trackback/id/tr5811738107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

nbnevtelen-3.png

Utolsó kommentek

youtubelogo.png

Partnereink:

 forum_tarsulat.png18494-kerekdomb-fesztival.jpgrm18.jpg856-muveszetek-volgye-fesztival-kapolcson.png
evernessfesztival-nagylogo-color-rgb_1.png

 

13310608_1217759771598054_1826476324679507351_n.png

Blog ajánló:

21192697_1396015700516580_3852196120455420494_n.png

 

tomegir.png

 

 

22046773_1874939385856143_161284196468835608_n.png

 

bloglogo.png