Kultúr Krimó

A művészet mindenhol ott van

Kultúr Atlasz - Illésy Kata brand manager

logo.png

Legújabb 12 részes interjúsorozatunk során hónapról hónapra olyan emberekkel fogunk elbeszélgetni, akik a kultúra, az alkotás, és az önkifejezés legkülönbözőbb pontjain állnak. Célunk, hogy más-más szemszögekből megismerjünk olyan látótereket, önkifejezési eszközöket, vagy gondolkodásmódokat, amelyek értékteremtőek. Alanyaink inkább feltörekvő vagy nem a nagy közönség előtt munkálkodó emberek, akik hiteles szemszögből tudják bemutatni munkásságukat, gondolataikat, életútjukat.

A hazai divattervezők előszeretettel alapítanak saját márkát. Illéssy Lenke – ille – a tervező, és Kata – olla – együttesen vezetik az ille-ollát. Egyedi stílusuk nem csak itthon, hanem külföldön is egyre népszerűbb. Illésy Kata brandvezetővel készítettünk interjút! 
_mg_0131.png

Georgina kabát

Honnan indult az ille-olla?

Ketten csináljuk jelenleg az ikertestvéremmel, aki az ille-ollának a megálmodója es megalkotója. A történet tinédzser korunkban kezdődött: 14 éves korunkban én akartam divattervező lenni, majd diplomata álmaim lettek és Lenke kezdett el érdeklődni a divat, a varrás fele. Ő alapvetően az anyag oldaláról fogja meg a divattervezést. A dédmamánk varrt otthon, ő pedig sokszor mellette ült, és tetszett neki, hogy a síkból, az anyagból alkotott valamit, valami térbelit. Ez inspirálja a mai napig, hogy az anyagban hogyan látja meg a ruhát. Engem idő közben az kezdett el érdekelni, hogy a ruhában a nőt, vagy a férfit hogyan látom meg. Felöltöztetni az embert úgy, hogy kihozzuk, megmutassuk a ruha segítségével azt, ami benne van. Valamint az érdekel, hogy hogyan tudok hozzájárulni ahhoz, hogy magabiztosnak érezze magát.

ille-olla_ikrek_nagy_vagany_2.jpg

Illésy Kata - Illésy Lenke
Fotó: Kovács Tamás

Most itt ülünk a stúdiótokban, mi vezetett el idáig?

A testvérem elvégezte az iparművészeti egyetemen a textilszakot, aztán megalapította a márkát, az ille-ollát. Észrevette, hogy a magyar piacon nem nagyon van szakmába vágó lehetőség, hacsak nem saját márkát épít az ember. Sajnos jelenleg nincsen textilipar Magyarországon. Az ille-olla márkanév az ő nevének – Illéssy Lenke - a kezdőbetűiből „ille” jött, az „olla” pedig a finn létige egyik formájából ered. Az olla az északi dizájnra hajaz, a letisztultságot és egyben funkcionalitást mutat. Mostanában többször újra is definiáltuk az ille-ollát. Egyszer úgy, hogy az ille ő, az olla én, míg amikor 2016 tavaszán a férfi kollekciót is megcsináltuk, és az ille lett a férfi, az olla a pedig nő.

Lenke 2007-ben kezdte, mint egyéni vállalkozó, aztán 2009-ben alakult meg a cég. 2011-ben előállt egy ötlettel, és ezzel együtt megalkottuk a sajátos stílusunkat. Lenke egy anyagot elkezdett maga köré tekerni, és rájött, ha kivágja az ujjánál és beszűkíti az anyagot, akkor többféleképp lehet hordani. Ehhez aztán talált egy gyapjúanyagot, ami izgalmas színű és kétoldalú volt, és létrehoztunk egy téglalap alakú, szűkített, de nem szabott kabátot. Ezt tudtuk variálni különböző kiegészítőkkel, elemekkel. Millió féle kabát lehetőségét kaptunk, amire csináltunk egy szoftvert is, ahol mindenki megtervezhette a saját ruháját, kabátját. Lehetett a színt módosítania, az anyagot, hogy milyen hosszú legyen, milyen legyen a végének az eldolgozása, a zsebe milyen legyen, milyen legyen a záródás, egyszóval rengeteg opció volt elérhető. Ez inkább marketingfogás volt. Az volt a tapasztalat, hogy az embereket a túl nagy választék elijeszti, elbizonytalanítja. A legtöbb ember eljátszadozott vele, de végül megvette az általunk elkészített kollekciót. A program egyébként ma már nem elérhető, viszont a kínálatunk más anyagcsaláddal bővült. Rátaláltunk a sport ruházatban ismert soft shell anyagra, amely vízálló, szélálló és légáteresztő anyagra. Jelenleg ezek a soft shell kabátjaink a fő termékeink, amiket széles választékban és sok-sok színben kínálunk már nemcsak nőknek, hanem 2016 tavaszától férfiaknak is mindenféle alkalomra: elegánstól a sportosig. Emellett még csinálunk kabátokat, pulóvereket, meg blézer felsőket, ruhákat – mindezeket a praktikum, kényelem, egyediség és variálhatóság jegyében. Nagy büszkeségünk, hogy idén a rioi Olimpiára a Magyar Hátba a formaruhát mi készítettük.

_mg_0109.png

Franciska mellény

Kik a fő célcsoportotok?

Legfőképpen a huszonöt és negyvenöt év közöttiek hordják az ille-olla darabokat. De ugyanúgy adtunk már el hetven-nyolcvan éveseknek is, meg tízen éveseknek is. Azt veszem észre, hogy meglátnak benne egy érzést. A termékeinket az olyan vásárlóink kedvelik, akik kicsit belevalóbbak, nyitottabbak, általában izgalmasabb hobbijaik vagy más foglalkozási területük szokott lenni. Vállalkozó szelleműek, vagy sokat utaznak. A külföldiek is szívesen hordják, akik dizájn érzékenyek, szeretik a szépet, de nem az extravagáns és nem a luxus formában.

Mi a különbség egy nagyruházati bolt és köztetek?

Különbség az odafigyelés. Ha személyesen keresnek meg minket közvetlen, akkor engem a ruhában az ember érdekel. Nagyon szeretek velük elbeszélgetni. Gyorsan baráti kapcsolatok is szövődnek. Korábban többet jártam networking helyekre többet, ahol elég nagy kapcsolati hálóra tettem szert. Élveztem, hogy ha valakivel beszélek, a beszédje alapján meglátom, hogy mire van szüksége. Ha pedig nekem van olyan a tarsolyomban, vagy olyan kapcsolatom, ötletem, akkor azt megosztom velük, vagy összekötöm őket. Így egy támogató közeg is kialakul, az egyedi ruháink mellett.

_mg_0123.png

Egy termékből akkor gondolom, nem készül több száz, hanem csak pár darab?

Kis szériások a ruháink, de az egyediség alatt nem a darabszámot értem, hanem a stílust, a kivitelezést. Vannak darabjaink, amikből egy-egy méretsor készül, van amiből több is. Vannak modellek, melyek XS-XXXL méretekig készülnek.

Tudnád ezt a stílust definiálni? Mik azok a stíluspontok, amik az ille-olla védjegyei?

A nőknél ez az aszimmetrikus záródás, a nagy zsebek, a nagy gallér, ami jellemez minket. Ez styling és öltözködési oldalról segít a vágyott homokóra elérésben. Az aszimmetrikus záródás keskenyíti a derekat, a nagy zseb erősíti a csípőt, a nagy gallér pedig a vállat.  A férfiaknál a delta, a fordított háromszög elérése volt a cél, ugyanígy ezzel az aszimmetrikus záródással, szűkítésekkel és az álló gallérokkal. A férfiaknál figyeltünk sokkal jobban a részletekre, mert piackutatás alapján azt láttuk, hogy míg ők sokkal inkább figyelnek a részletekre, addig a nőket inkább az összhatás érdekli.

_mg_0156.png

Nauzika kabát

Hol találkozhatunk a munkáitokkal, hol lehet titeket elérni?

Itt a bemutatótermünkben közvetlenül, a Döbrentei utcában, van egy webshopunk, az www.ille-olla.hu. Vannak viszonteladói partnereink, ők Budapesten fent a várban két helyen, továbbá a reptéren meg a bazilikánál. Győrben is van egy partnerünk, de Csehországba, Olaszországba is exportálunk. A nagy európai országokban elérhetőek vagyunk az amazonon keresztül. A ruháinkon kívül egyébként vannak egyéb programjaink is, ilyen az ille-olla a világ körül, ami a honlapon megtalálható. Ez egy térkép, ahol a világ több pontjáról a vásárlóink által küldött képek láthatóak. Azt akarjuk sugallni, hogy az ille-olla egy kapcsolódási pont. Azt vettük észre, hogy a hozzánk hasonló embereket vonzunk be, szólítunk meg a termékeinken keresztül. Ez számomra egy érték.

Mik azok az értékek, amelyet 2016-ban az ille-olla képvisel?

Mi nem a kifutón lévő nőkre tervezzük a ruhákat, hanem húsvér emberekre. Ezt a képi világunkba is szeretnénk megjeleníteni, hogy nem valami fanyarú arcú csontvázkollekció áll a ruháinkat bemutató képeken, hanem életszerű, életvidám emberek, tele érzéssel, ők közvetítik a szépséget, ami a hétköznapi emberben ott van. Egy pillanatot igyekszünk megragadni. Éppen ezért nem is veszünk részt jellemzően a divatbemutatókon, hanem más programokon keresztül mutatjuk be magunkat és a ruháinkat. Például olyan eseményeket csinálunk, ahol a modellek maguk a vásárlók, vagy az érdeklődök. Vagy öltözködési tanácsadós összejövetelt, úgy nevezzük, hogy egymás közt szoktam szervezni. Ilyenkor értékeket adunk, bemutatjuk, hogy mi áll jól, magát az érzői készséget fejlesztjük.

A termékeken túl van egy nagykövet programunk is, ahol én is interjúkat készítek olyan emberekkel, akikben értékeket érzek. Azt látom, hogy van bennük valami, amit kifejezni szeretnének, amit megalkotnak és ez által a környezetükre hatással vannak. Valami újat, mást ad, amivel gazdagodhat a környezet, a világ.

_mg_0115.png

Orsi városos kabát - Webshop

Tudnál mondani példát?

Például van egy home staging szakértő, Somogyi Patrícia, aki a lakások eladásra való felkészítésével foglalkozik. Neki az a küldetése, ami a mottója is, „szépet alkotni, örömet adni”. Valakinek a lakókörnyezetét szépen megcsinálja, és ezzel hozzájárul ahhoz, hogy az ember jól érezze magát. Vagy van egy nagykövetünk, a Gangel Péter, ő a Bizalmi Körnek a vezetője. Ez egy networking mozgalom, ami azt tűzte ki céljának, hogy a bizalom erősödjön a vállalkozói szférában és ezáltal a társadalomban. A bizalomról folyamatosan előadások vannak, több szemszögből, különböző sikeres vállalatvezetőkkel, egymással kapcsolatépítés, és üzletelés, és mindezt ugye a bizalomnak jegyében.

Mi az, ami motivál téged a munkádban?

Azt szeretem, és azt hiszem ezt a tesóm nevében is mondhatom, hogy alkothatunk. Vettünk egy fehér lapot, és azt rajzolunk rá, amit akarunk. Mindent mi hoztunk létre, és minden a mi munkánknak a tükre. Számomra, mint a vállalkozás vezetőjének, nagy kihívást jelent az, hogy hogyan tudok felépíteni valamit, úgy hogy az működjön, és fejlődjön folyamatosan. A cégvezetésen és a ruhákon túl izgat, hogy hogyan és milyen értékeket tudunk teremteni és közvetíteni, azt hogyan tudjuk megmutatni.

_mg_0144.png

Nandin kabát

Milyen lehetőségek látsz még a jövőben?

A külföldi értékesítést szeretném erősíteni, és az abból befolyó összeget pedig itthon szeretném értékekbe fordítani.

A tervezésben a stílus az kialakult, az marad még egy darabig. Azt figyeltük meg, hogy annyira letisztult ez a szakma már, hogy nehéz újat kitalálni, és ezért a divat és a trendek állandóan ismétlődnek. Például a nagy márkáknál egy-egy modell örök, ha a chanel kosztümökre gondolunk, egy stílust hoztak létre. E mellet azonban van trendkövető vonaluk is. Mi inkább stílusteremtőek akarunk lenni, és akinek ez tetszik, azok ránk csatolnak.

Végezetül, neked melyik a kedvenc darabod? 

A kedvenc darabom a ORSI városos kabát, ez egy steppelt kabát, aminek az anyagára különböző városokról készített képek vannak nyomtatva.

fb0.png

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturkrimo.blog.hu/api/trackback/id/tr411998264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

youtubelogo.png

Utolsó kommentek

Partnereink:

 

856-muveszetek-volgye-fesztival-kapolcson.png

207623_209851432376755_4525779_n.jpg

12719266_936268563088734_8598715003283575226_o.jpg

 

jatsz_ma_final_1080.png

Blog ajánló:

 pagebox3_0.png

 

 

 

süti beállítások módosítása