Nicolas Schöffer munkássága hihetetlen: a mérnöki pontossággal felépített szobrok, amelyeket sokszor fény- és hangjátékkal elegyített, már az első pillanattól kezdve magába szippantják az embert. 2015. október 30. és 2016. január 31.-e között először és utoljára tekinthető meg a Műcsarnokban a kiállítás. Következő cikkünkben áttekintjük a művész pályáját, munkásságát, majd beszámolunk a kiállításon szerzett tapasztalatainkról.
Nicolas Schöffer, születési nevén Schöffer Miklós, Kalocsán látta meg a napvilágot 1912. szeptember 6.-án. Apja jogász volt, anyja pedig hegedűművésznő. Szülei tanácsára beiratkozott a jogi egyetemre, amely saját bevallása szerint meghatározta későbbi művészetét és gondolkodásmódját.
„Életem legdöntőbb stúdiuma volt a jog… A jogi tanulmányok kifejlesztették bennem azt az összetett és építő jellegű észjárást, mely nélkül a legkomplexebb és legkonstruáltabb munka, a művészet sem művelhető.” Nicolas Schöffer
A jogi egyetem azonban nem elégítette ki művészet iránti érdeklődését: 1936-ban Párizsba utazott, ahol beiratkozott Nemzeti Képzőművészeti Főiskolára. Kezdetekben a festészetben próbálta kifejezni önmagát. Akkoriban alapvetően szürrealisztikus és absztrakt képeket készített. 1947-ben már megjelenik festményeiben későbbi munkáinak a magja: a térdinamizmus.
Norbert Wiener - Cybernétique et Sociétének könyve elolvasása után, fordulat következett a művészetében. Addigi műveit a padlásán egy ládába zárta, majd egészen haláláig (amikor is újra elővette azokat) elveszettnek nyilvánította képeit. Ezzel a drasztikus lépéssel vágta el magát eddigi munkásságától és kezdett bele valami új, és teljesen elképesztő megalkotásába....
Schöffer meggyőződése volt, hogy a tudományt alkalmazni kell a művészetben és folyamatosan megújuló változó alkotásokat kell létrehozni. A könyv elolvasása után egyből nekilátott a szobrok megalkotásának. A térdinamika, a fényjáték, a precizitás, a változékonyság és a tudomány kohéziója által addig még soha nem látott mesterművek születtek meg a kezei alatt. Egyes alkotásait gyakran ismétlődő fény villanások kísérték, de figyelme nem kerülte el a részleteket sem: hogy a nagyérdemű között ne okozzon epilepsziás rohamot, előzetesen orvosokkal egyeztetett.
A szobrok megalkotásakor különböző fémeket, tükröket használt legfőképp. Későbbi időszakában már programozott gépeket is készített, hogy létrehozzon olyan műveket, amelyek működés közben nem ismétlik önmagukat. Az a fajta hipermodernizmus által, amelyet a tudománnyal és kreativitásával ötvözött, örökre beírta magát a művészettörténetbe.
A fantasztikus kiállítást a művész özvegye közreműködésével hozták létre. Legfőképp Schöffer egykori műtermében álló kibernetikus szobrokat láthatjuk, de pár képe is helyet kapott a termekben. Remek érzékkel lettek felállítva az egyes kiállítási tárgyak, megfelelő az íve a kiállításnak.
Garantálom, hogy a látogatók minimum kétszer végig fognak menni a bemutató termeken, hisz a műtárgyakkal való első találkozást kisebb katarzisként élheti meg először az ember. A kezdeti értetlenséget lassan felváltja a kíváncsiság majd az ámulat. Ami nagyon fontos: nyitott elmével érkezzünk a kiállításra. Ha elég befogadóak vagyunk, remek kaland vár ránk a kibernetikai szobrok játszóterén.
Legnagyobb örömünkre megtekinthettünk egy igen egyedi előadást Spala Korinna táncművésztől. A szobrokra reflektáló mozdulatsorokban keveredett a balett, a jóga valamint a "Schöfferi érzés" elemei. Két termen átívelő előadás során Spala Korinna nem csak, hogy megelevenítette Schöffer által vizionált régebbi színpadi előadásokat, de a kortárs táncelemekkel hozzá is adott az értékéhez. Kíváncsi még többre az előadásból, vagy a kiállításból? Kattintson galériánkra!
További képekhez kattintson a fenti galériára!
Fotó: Ságodi Szabolcs
***
További információk:
Műcsarnok - Nicolas Schöffer Retrospektiv
Schöffer gyüjtemény - Kalocsa
Spala Korinna
Táncművész, főiskolai adjunktus
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.